Yolculu ilk feribot seferi Çeşme’den Sakız Adası’na yapıldı. Ayvalık’tan Midilli ye feribot seferlerine 15 Mart’ta, Bodrum’dan Kos ve Samos adalarındaki seferlere de Nisanda başlanıyor. Fethiye’den Rodos adasına seferler ise 25 Şubat’ta.
Ege Denizi nde Türkiye kıyılarıyla Yunanistan adaları arasında tarifeli deniz seferleri yapan ancak Çin’de başlayan ve kısa sürede küresel pandemiye dönüşen Covid 19 salgını nedeniyle Mart 2020’de karşılıklı gidiş gelişleri durdurulan feribotlar Yunanistan’ın deniz hudut kapılarını deniz turizmine açması kararının ardından son hazırlıklarını tamamlayıp, tekrar derin sulara açılmaya hazırlanıyor. Türkiye ve Yunanistan arasında pandemi döneminde de tek çalışan ve tır ile yük taşımacılığı yapan Turyol firmasının feribotu 15 Şubat’tan itibaren yolculu seferlere de başladı.
. Covid-19 sürecinde ülkelerin kısıtlamalara göstermiş olduğu bağlılık, aşılamalar, son varyant Omicron ile virüsün etkisinin azalması ve artık birçok ülke insanında toplumsal bağışıklık oluşmasıyla birlikte vakalarda düşüş görülmesinin ardından dünyadaki pek çok ülke salgına karşı alınan tedbirleri gevşetti. Avrupa’da Danimarka öncülüğünde başlayan kısıtlamaların kaldırılması kararını Norveç, İsveç, Finlandiya gibi ülkeler izledi. Her geçen gün de kısıtlamaları kaldıran ülkelere bir yenisi ekleniyor. Yunanistan da yayınladığı yeni kararlar doğrultusunda 7 Şubat 2022 tarihi itibariyle Yunanistan ile Türkiye arasındaki feribot hatları seferleri ile diğer ticari ve özel yatlara uygulanan kısıtlamaları kaldırdı. Sözlü olarak açıklanan karar, 21 Şubat’ta da Yunanistan Resmi Gazetesi’nde yayınlanarak kesinleşti.
Yunanistan tarafından alınan ticari ve özel yat seferleri kararı kapsamında; geminin bayrağı ne olursa olsun taşıma kapasitesinin yüzde 50’si yolcu taşıyabilecek. Feribot firmaları bu sayının ilerleyen günlerde yüzde 80’e çıkmasını umuyor. Türkiye’den çıkış yapan tekneler için Kavala, Chios / Sakız, Lesvos / Midilli, Kos / İstanköy, Rhodes / Rodos, Samos, / Sisam, Simi / Sömbeki, Patmos, / Batnaz, Kastolorizo / Meis, Limnos /Limni imanlarına girişlerine izin verildi. Limanlar hazır olduğunda mart ve nisan ayları içinde seferler başlayacak.
Türkiye’den Yunanistan’a seyahat edecek kişilerin, Yunanistan’a girişle ilgili Yunan makamlarınca istenen koşullar ise şöyle:
Seyahat öncesinde https://travel.gov.gr/ internet sitesi üzerinden Passenger Locator Form (PLF-Yolcu Tespit Formu) doldurulmak zorunda. (Yunanistan’a giriş yapılacak tarih ile hudut kapısına ilişkin bilgiler başta olmak üzere form doldurulup, çıktıları alınmalı)
Yunanistan’a girişte beş yaş üzerindeki tüm yolcuların AB Uyumlu Aşı Sertifikası veya PCR Test Sonucu (72 saat içinde) veya Hızlı Antijen Testi Sonucu (24 saat içinde). En az iki doz aşı olduğunu belgeleyen AB uyumlu aşı sertifikası çıktısı (en az 2 doz aşı yaptırması gerekiyor, son dozun üzerinden en az 14 gün geçmiş olmalı ve son dozun yaptırıldığı tarihten itibaren dokuz aya geçmemeli. Hatırlatma dozu yani 3. Aşılarını yaptıranların süre kısıtlaması yok) veya,
PCR veya hızlı antijen testi sonucunda alınan hastalık sertifikası çıktısı (Sertifikalar ilk pozitif test sonucundan 14 gün sonra düzenlenmeli ve o tarihten itibaren 180 gün geçerli) veya,
Yunanistan’a girişten önce son 72 saat içinde yaptırılmış negatif PCR ya da son yirmi dört (24) saat içinde yaptırılmış negatif hızlı antijen test sonucu çıktısı ibraz etmesi gerekiyor.
Ayrıca, Yunanistan’a seyahat edecek kişiler sağlık algoritması çerçevesinde ve örnekleme temelinde, ülkeye girişlerinde PCR veya hızlı antijen testi (rapid test) kontrolüne tabi tutulabilecek Yunanistan, yukarıda belirtilen hususlara aykırı yolcuya 500€ ceza kesebiliyor.
TURİZMCİLER DE TURİSTLER DE MUTLU
Tüm dünyada yaşamı olumsuz etkileyen covid19 salgını en çok da turizm sektöründe faaliyet gösteren otelcisinden, esnafına, feribot işletmecisinden acentesine, rehberinden, taksicisi ve otobüsçüsüne tüm aktörleri derinden etkiledi. İki karşı kıyı arasındaki tarifeli seferleri durdurulduğu için iki yıldır bağlı bulundukları limandan demir alamayan feribot işletmecileri ise en sert şekilde etkilenen turizm aktörlerinin başında geldi. Yunanistan’ın 7 Şubat’ta limanlarını tekrar Türk deniz turizmine açması her iki kıyı tarafındaki feribot işletmecileri, acenteler ve geçim kaynağını bu işten sağlayan turizm paydaşları arasında büyük mutluluk ve heyecanla karşılandı. Mutlu olanlar arasında Rodos ve Kos adalarında yaşayan ve Türkiye’de birçok akrabaları olan soydaşlarımız, onların Türkiye’deki akrabaları, eş ve dostları da var. Ayrıca karşı kıyılarda dostluklar kuran, birlikte kadehler tokuşturup şarkılar eşliğinde eğlenen, nice güzel anılar biriktiren iki dost halkın insanları var. Yine yeni yerler keşfetmek, keşfedilmişleri tekrar gezip görmek, yöresel lezzetlerden tatmak, alışveriş yapmak isteyen birçok gezgin ruh da iki ülke arasındaki turist trafiğinin çok önemli bir parçasını oluşturan feribot seferlerinin tekrar başlamasından son derece hoşnut.
DÖVİZDEKİ KUR FARKI TÜRKLER İÇİN DEZAVANTAJ OLURKEN YUNANLILAR İÇİN AVANTAJ OLACAK
Pandemi öncesi Türk turist 2019’da Yunan adalarına tam 330 milyon Euro bırakmıştı. 2012 yılından itibaren turizm sezonu boyunca Chios / Sakız, Lesvos / Midilli, Samos / Sisam, Kastolorizo / Meis, ve Simi / Sömbeki adalarındaki limanlarda vize verilmesi uygulamasına başlanması neticesinde ülkemizden Yunanistan’a giden turist sayısında büyük bir artış yaşanmış, 2015 yıl sonu itibariyle Yunanistan’ı ziyaret eden Türk turist sayısı tarihi bir rekorla bir milyonu aşmıştı. Bu adalar ile Thasos / Taşöz, Symi, Leros ve Kalimnos gibi adaların turizmleri büyük ölçüde Türk turistlere dayanıyor. Bu adalara giden turistlerin yüzde 90’ı Türk. Özellikle bayramlarda, tatil günlerinde ve yüksek sezonda adalara akın eden Türk turisti ada esnafları da dört gözle bekliyordu. Çünkü Türkler Avrupalı turistler gibi sadece patates-salata sipariş vermiyor masaları kalamar, karides, ahtapot, mezeler ve balıkla donatıyor, yüksek bahşişler bırakıyordu. Yunan turist de özellikle Ayvalık, Çeşme, Bodrum ve Marmaris’e feribotlarla geçip hem buralarda alışveriş yapıyor hem de ülkenin farklı turizm destinasyonlarında tatil yapıyordu. Türk lirasının döviz karşısındaki değer kaybı nedeniyle bu yıl karşı kıyıdan özellikle alışveriş ve tatil için çok talep olacağı ama buna karşın Türk turistin komşu kıyılara geçişlerinde bir nebze düşüş yaşanacağı düşünülüyor.
PANDEMİDE SEFER YAPAN TEK FERİBOTTU
Mavi sularda tekrar süzülerek iki kıyıyı birleştiren, turizm ve ticaret taşımacılığı yapan feribotlar en son Mart 2020’de demir almıştı. İki yıldır iş yapamayan Ege adaları arasındaki turizm hareketinin baş aktörü feribot işletmecileri bir taraftan yüksek yatırım gerektiren sektörlerinde ayakta durmaya çalışırken, bir taraftan da kendi imkanları ve devletin de kısmi desteğiyle çalışan istihdamını korumaya çalıştı. Bu süreçte kapalı ofislere kira ödeyen, gemilerin liman bağlama ve bakım ücretleri, sabit faturalar gibi zorunlu ödemeleri yapan firmalardan bazıları süreci oldukça sancılı geçirdi. Fethiye – Rodos hattında sefer yapan bir feribot firması ise Kuşadası ve Bodrum hatlarına da girerek, hat sayısını üçe çıkardı. Türkiye’de İstanbul da dahil birçok yerde iç hat seferi yapan bir firma (TURYOL) ise tır ve yük taşımacılığı ile Ege’nin iki kıyısı (Çeşme-Sakız / Ayvalık-Midilli) arasında pandemi sürecinde de sefer yapan tek feribot işletmesi oldu.
Türkiye – Yunanistan arasında feribot işletmeciliği yapan 6 firma ile Midilli Turizm, Seyahat ve Gemi Acenteleri Birliği Genel Sekreteri pandemi sürecinde neler yaşadıklarını ve sezondan beklentilerini değerlendirdi.
Çeşme – Chios / Sakız Adası hattı..
ÇEŞME – SAKIZ HATTINDA YOLCULU SEFERLER BAŞLADI
Ege’nin turizm incisi Çeşme’den ününü ve adını bereketli topraklarında yetişen sakız ağacından alan Sakız Adası’na (Chios), ve semt pazarıyla Yunanlı turistlerin akınına uğrayan turistik belde Ayvalık’tan 20 milyon yaşındaki ağaçların yer aldığı UNESCO koruması altındaki taşlaşmış fosil ormana da ev sahipliği yapan Midilli Adası’na (Lesvos), sefer düzenleyen feribot işletmecilerinden biri olan TURYOL firması, covid pandemisi döneminde de yük ve tır taşıyarak iki kıyı arasında çalışan Türkiye’deki tek firma oldu. TURYOL Yunan Adaları Koordinatörü ve Yönetim Kurulu Üyesi Kadir İnandı, Yunanistan tarafından 7 Şubat’ta deniz hudut kapılarının açılmasına izin verilmesinin ardından Çeşme – Sakız adası arasında tarifeli sefer yapan gemilerinden biri olan Chios isimli feribotla 15 Şubat’ta yolcu olarak Yunanistan’ın Sakız Adası’na pandemi sonrası belirlenen kurallar dahilinde ilk kendisinin giriş yaptığını ve bundan da çok mutluluk duyduğunu söyledi. Geçtiğimiz hafta Salı günü tekrar başlayan tarifeli seferlerde bu hafta sonu yaklaşık 50 kişinin karşılıklı olarak gidiş geliş yaptığını vurgulayan Kadir İnandı, “İki karşı kıyı arasındaki deniz ulaşımı pandemi nedeniyle durdurulmadan önce en son Mart 2020’de yolculu sefer yapmıştık. Ancak biz firma olarak sadece yolcu taşımıyoruz. Aynı zamanda tır ve yük de taşıyoruz. Seferler durdurulduktan sonra Yunan makamlarıyla bu konuda görüşmeler yaptık ve PCR testi ile doktor muayenesi karşılığında 15 Temmuz 2020’de hattı tır ve yük taşımacılığına açmaya ikna oldular. O günden bugüne haftada 4 gün olmak üzere pandemi döneminde Sakız ve Midilli Adası na yük taşımacılığının yanı sıra Çeşme-Sakız hattında tır taşımacılığı seferlerimize devam ediyoruz.” diye konuştu.
LATİN AMERİKALILAR 15 MART’TAN İTİBAREN TEKRAR ÇEŞME VE SAKIZ’DA
Tarifeli sefer yaptıkları Sakız ve Midilli adalarındaki halkın ve esnafın Türk turisti hasretle beklediğini belirten Kadir İnandı sözlerine şöyle devam etti:
“Hattın tekrar açılmasıyla nihayet bu hasret sona erdi. Aynı zamanda 2018’den bu yana geliştirdiğimiz Latin Amerikalı turistlerimiz de halihazırda Türkiye deler, Anadolu turlarını gerçekleştiriyor. Rehberlere kısa sürede vize alarak Mart ayının 15 inden sonra Sakız Adası operasyonuna tekrar başlıyoruz. Bu da Sakız Adası’nın beklediği diğer bir turist grubu. 2019 yılında yaklaşık 20 bin Latin Amerikalı Çeşme’den Sakız adasına geçti. Bu süre içinde eksiklerimizi de görmek adına seferlerimize yolcularımızı da açtık. Hem biz feribot işletmelerinin hem de yolcuların yapması gerekenler adına bazı yeni düzenlemeler var. Kurallara çok sıkı uymaya çalışıyoruz 2019 rakamlarıyla 119 bin yolcu girişi çıkışı yapılan bu hattın tekrardan kapanmasını istemiyoruz.”
KURDAKİ ARTIŞ TÜRKLERİN YUNAN ADALARINA GİTMELERİNİ ÇOK ETKİLEMEZ
Genel olarak Euro kurundaki artış yolcularımızı olumsuz yönde etkileyecek olsa da seferler durdurulduğunda kur 9 liraydı, şimdi ise 15 lira civarında. Türkiye deki tatil seçenekleri değerlendirildiğinde fiyatlar bu orandan çok daha fazla arttığı ön bilgisi ile Türk yolcunun Yunanistan a gitmesinin maddi açılardan çok etkileyeceğini düşünmüyorum. Pandemi döneminde insanlar sıkıldı, Yunan adalarına karşı özlem içerisindeler. Vizelerini yenilemek için bile olsa mutlaka bir kere giriş çıkış yapacaklarını düşünüyorum. Ayrıca ciddi anlamda Yunan yolcunun Türkiye ye alışveriş ve tatil için geleceğini de düşünüyoruz. Dolayısıyla hattın 2019 daki hareketinin altında kalacağını düşünmüyorum.” diyerek sözlerini noktaladı.
Ayvalık – Lesvos / Midilli Adası hattı..
JALE: TÜRK YOLCUNUN DEVAMLILIĞI İÇİN KAPI VİZESİ MUTLAKA OLMALI
Yeşil zeytinliklerle sarılmış güzel kıyılara sahip, tarihi ve arkeolojik değerleri barındıran tatil merkezi Ayvalık’tan Yunanistan’ın en büyük üçüncü adası Midilli’ye / Lesvos sefer yapan Jalem Tur firmasının sahiplerinden Ali Jale, yılda yaklaşık 170 bin yolcunun taşındığı Ayvalık-Midilli hattındaki son seferini 4 Mart 2020 tarihinde yaptıklarını, hatta 23 aydır herhangi bir yolcu-araç taşımacılığı gerçekleşmediğini, 7 Şubat’ta tahdidlerin kalkmasıyla Ege’deki Yunan adalarına seferlerin yapılmasının önünde teknik olarak bir engel kalmadığını söyledi. Hattın tekrar açılmasından dolayı çok heyecanlı olduklarını ve kendisini sanki ilk defa Midilli’ye gidecekmiş gibi hissettiğini belirten Ali Jale,”Pandemide seferlerin karşılıklı durdurulmasından dolayı Ege nin iki kıyısındaki ilişkiler de neredeyse durma noktasına gelmişti, ancak feribot seferlerinin tekrar başlamasıyla birlikte yine dostluklar pekişecek. Yunanlılar bizi çok özlediler, bizler de onları. Karşı kıyıyla ilişkilerimiz aralıksız devam ediyor. Her hafta görüşüyoruz fikir alışverişi yapıyoruz. Umarım bu yıl beklediğimiz 23 ayı unutturacak bir sene olur. Fikrim Yunan yolcunun artacağı, Türk yolcunun ise bir tık azalacağı yönünde. Çok fazla bir azalma beklemiyorum. Çünkü Yunan adalarına tekrar deniz turizminin başladığı haberlerinden sonra bir haftadır telefonlarımız hiç susmadı, sürekli çalıyor. Çok fazla talep var. Tabii bunların kaçı ciddi, hatlar açılınca göreceğiz. Türk yolcunun devamlılığı için kapı vizesi de netleşmeli. Bunu da çok soran var. Eğer vize olmazsa bizim için sıkıntı olabilir. 23 aydır Ayvalık a hasret kalan Midillili dostlarımızın da dövizdeki kur farklılıklarının beraberinde getirdiği avantajlardan yararlanabilmek adına çok daha kalabalık olarak buraya geleceklerini ve yüklü miktarlarda alışveriş yapacaklarını düşünüyorum.”
AYVALIK-MİDİLLİ SEFERLERİ MART 15’DE BAŞLAYACAK
Pandemi sonrası yolcu taşıma şartlarının yeni yeni şekillendiğine vurgu yapan Ali Jale, “Ayvalık-Midilli hattında 40 yıldan bu yana hizmet veriyoruz ve 10 yılı aşkın zamandır da katamaranlarımızla normalde 1,5 -2 saat süren seyahati 45 dakikaya düşürdük. Pandemi döneminde çok çile çektik dolayısıyla şimdi hazmederek, doğru basarak tekrar başlamak istiyorum. Gemilerimizi uluslararası denetimlere hazır hale getirmek için şu anda hazırlık yapıyoruz. Bir gemimi hazırlama rutin maliyetim 50 bin Euro. Üç gemim var, maliyet oldukça yükseğe çıkıyor. Tahminim 10 gün içinde hazır oluruz. Zaten Midilli Limanı’nda da bir çalışma söz konusu ve bu çalışmaların 10 Mart gibi biteceğini söylüyorlar. Bizler de hatta sefer yapan diğer firmalarla ortak alacağımız bir kararla Mart’ın ikinci haftasında karşılıklı seferlere başlayacağımızı düşünüyorum. Kazasız belasız sağlıklı bir sezon diliyorum.”
LAZARİS: TÜRK TURİST YUNAN ADLARINI VE DOSTLARINI SEVER
Midilli Turizm, Seyahat ve Gemi Acenteleri Birliği Genel Sekreteri ve aynı zamanda Ayvalık Jalem Tur’un Midilli Temsilcisi Mitilene Tours’un sahibi Aris Lazaris şu değerlendirmelerde bulundu:
“Pandemi döneminin ilk yılı hükümetimiz vergiye tabi tüm işletmelere küresel kriz öncesi ciroları kadar ödeme yaptı. Bu bakımdan hiçbirimiz mağdur olmadık. Çünkü devlet kiralarımızı, elemanlarımızın maaşlarını, sigortalarını ödedi. Verdikleri ödemenin yüzde ellisi hibe, geri kalanı 72 taksitle 5 sene içinde faizsiz geri ödeme. Sokağa çıkma kısıtlaması ve açık mekanlar da olmayınca bu ödemelerin çoğu cebimizde birikim olarak kaldı. Her ne kadar devletimiz sayesinde pandemi döneminde sıkıntısız ayakta kaldıysak da yıllarca birlikte dostluklar paylaştığımız, işbirlikleri yaptığımız, karşılıklı kadehler tokuşturup eğlendiğimiz Türk dostlarımızı çok özledik. Hatların tekrar açılmasıyla birlikte turizme ve eski güzel günlere döneceğiz. Burada herkes gemi seferlerin başlamasını, Türk dostları ve misafirlerinin gelmesini istiyor. İki senedir birbirimize uzaktan baktık, görüşemedik karşılıklı. Arada diyaloglar koptu. Siyasetçiler de bu arada istedikleri oyunları yapıyorlar. Tabi diyalog olmadığı yerde oyun yapanlar bunu korkunç güzel yapar. Türkiye’de ekonomik kriz ve kur farkından dolayı insanların alım güçleri düştü. Bu bakımdan Türk turist açısından adaya gelişlerinde biraz düşüş olur diye düşünüyorum. Ama yine de ümitliyim çünkü Türk turist Yunan adlarını ve dostlarını sever.”
Bodrum – Kos / İstanköy Adası hattı..
BAŞARAN: AŞMAMIZ GEREKEN FARKLI SORUNLARLA KARŞI KARŞIYAYIZ
Muğla nın en popüler ve en turistik ilçelerinden biri olan Bodrum’dan modern tıbbın kurucusu Hipokrat’ın doğduğu ve yaşadığı yer olarak bilinen Kos / İstanköy Adası’na sefer yapan Turkish Sealines firmasının sahibi Asım Başaran, karşı kıyıya son seferlerini Mart 2020’de yaptıklarını, iki yıldır seferler durduğu için Bodrum’dan Kos’a demir alamadıklarını vurgulayarak “Bu süreç içinde en çok mağdur olan sektörlerin başında gelenlerdeniz. Pandeminin etkisi uzun sürmez düşüncesiyle 2020’de feribotlarımızı hazırlayıp sezona hazır hale getirmiştik. Maalesef virüsün etkisi giderek arttığı ve tarifeli seferlere izin verilmediği için yaptığımız bütün masraflarımız boşa gitti. Yunanistan deniz hudut kapılarını açtı ancak bizim tarafta daha farklı aşmamız gereken değişik sorunlarla karşı karşıyayız. İki yıldır pandemiden dolayı kimse çalışamazken maalesef Ulaştırma Bakanlığımızın şart koyduğu ek gereklilikler kapsamında gemilerimizde ciddi masraflar tutan yapısal değişiklikleri zorunlu tutuyor. Bu sene şayet bunları yaparsak yıl sonu daha sert şartlar getiriyor ve bu sene yaptığımız ya da yapacağımız masraflar hepsi boşa gidecek. Bütün bunların yanında dünyada her şeyin fiyatları korkunç artmış vaziyette mazot vs bizlerin maliyetlerin altından kalkamayacak konjonktüre sürüklüyor. Bizler bilet fiyatlarını neye göre ayarlayabileceğimizi ön göremiyoruz. Bu fiyatlarla insanlar nasıl seyahat edebilirler?” dedi.
Kuşadası – Samos / Sisam Adası hattı..
GÜR: SEZONA TAM GAZ HAZIRLANIYORUZ
Türkiye nin ilk turizm merkezlerinden Kuşadası ile antik İyonya nın en ünlü düşünürlerinden Pisagor’un doğduğu 12 İyon kentinden biri olan Samos / Sisam Adası arası feribot seferi yapan Meander Travel in Yönetim Kurulu Başkanı Abdullah Gür, şu açıklamalarda bulundu:
“Aniden patlak veren Covid probleminden dolayı iki yıldır karşılıklı sefer yapamadık. Mağduriyeti yalnız bizler değil aynı şekilde asıl geçim kaynağı turizm olan karşımızdaki Yunan adası Samos da yaşadı. Gerek bizler gerekse ada halkı kapıların tekrar açılacağı günü iple çektik, nihayet beklediğimiz güzel haber geldi, hatlar tekrar açıldı. Şimdi gemilerimizi uluslararası standartlarda sezona hazırlıyoruz. Nisan 15 gibi seferlerin başlayacağını düşünüyorum.
Çeşme – Chios / Sakız Adası hattı..
AYAN: ÜÇ HAFTA İÇİNDE SEZONA HAZIRIZ
Türkiye’nin turizm lokomotiflerinden Çeşme ile Yunanistan’ın beşinci büyük adası Chios / Sakız Adası arasında karşılıklı sefer yapan Yunan SunRise Tour firmasının Türkiye temsilcisi Işık Ayan ise hattın tekrar açılmasıyla ilgili şu değerlendirmelerde bulundu:
“Öncelikle hepimiz için hayırlısı olsun. İki senelik zor bir sürecin ardından yine seferlerimize başlayabileceğiz. Bu süreçte maalesef bir çalışanımız için aldığımız kısa dönem çalışma ödeneği dışında devletten hiçbir destek alamadık. İki senedir kiralarımız, vergilerimiz, personel giderimiz bağkur vb tüm giderlerimiz hep devam etti. 7 Şubat’ta açıklanan bu haberle birlikte hazırlıklarımıza başladık. Teknemiz tersaneye çıktı. Yaklaşık üç hafta içinde hazır oluruz. Son dakika bildirdiler, daha önceden bildirselerdi hazırlıklarımızı ona göre tamamlardık. Birçok arkadaşımız aynı durumda, teknelerin son bakımlarını yaptırmaya başladı. Yolcularımız seyahat öncesinde https://travel.gov.gr/ internet sitesi üzerinden Passenger Locator Form (PLF-Yolcu Tespit Formu) doldurulmak zorunda. Ayrıca PCR testi, aşı sertifikası kontrolü gibi işlemleri yapacağız. Bu sorumlulukların hepsini gemi firmaları yapmak zorunda. Bir sıkıntı olması durumunda cezaları bize kesecekler. Bu şartlar bizi biraz zorlayacak ama umarım ileriki zamanda biraz hafifler ve düzelir. Bu sene sezondan beklentimiz yüksek. Euro 15 TL’yi geçti, kur farkından dolayı Yunan tarafın yoğun bir şekilde geleceğini düşünüyorum. Bizim taraftan da uzun süre adalardan uzak kalan, maddi açıdan sıkıntı yaşamayan birçok kişinin ilk zamanlar karşı kıyıya geçeceğini, ama Euro kurundan, fiyatlardan, vize maliyetinden ve ekstra masraflardan Türk pazarının biraz daralacağını düşünüyorum. Ama diğer adalara göre en ucuz ve yakın hatlardan biri olduğu için yine iyi bir ime yakalayacağımızı düşünüyorum. Ancak büyük ihtimalle eski rakamları birkaç sene göremeyiz. Her ne şartta olursa olsun tabi ki de hattın açılması bizler için iyi. Tekrar işimizin başına dönebiliyoruz. İzmir turizmi için, bizler için, herkes için daha iyi olacak. Umarım yakında şartlar biraz daha hafifler ve herkes için iyi bir sezon olur.”
Fethiye – Rodos adası Hattı..
ÖZLEM SONA ERİYOR
Birçok doğa ve tarihi güzellikleri içerisinde barındıran turizm beldesi Fethiye’den, UNESCO Dünya Mirası listesinde bulunan, St John şövalyelerinin izleriyle dolu ve Osmanlı’nın İstanbul ve Bursa’dan sonra en fazla eser bıraktığı Rodos (Rhodes) Adası’na sefer düzenleyen Tilos Travel Ürün Geliştirme Müdürü Şükrü Karaca, Ege kıyıları ve Yunanistan adaları arasında pandemi nedeniyle iki yıldır yapılamayan feribot seferleriyle ticari ve özel yatlara uygulanan kısıtlamaların 7 Şubat 2022 de kaldırılmasından sonra Fethiye-Rodos feribot seferlerine haftanın her günü olmak suretiyle 25 Şubat 2022 tarihinden itibaren başlayacaklarını söyledi. Aynı zamanda nisan ayından itibaren de Kuşadası-Samos ve Bodrum-Kos seferlerinin start alacağını sözlerine ekledi.
Fulya OMAÇ / İZMİR
LOJİPORT |