|
İLK 6 AYDA MAZOT FİYATI, ENFLASYONUN İKİ KATI ARTTI
|
|
Yılın ilk 6 ayında üretim düşüşü otomotivde %4 olurken, tekstil, inşaat gibi lokomotif sektörlerde %30’lara vardı. İhracat taşımalarında da %15’leri geçen daralma söz konusu. Bu gelişmelere bağlı olarak nakliye pazarı %20’lere varan oranda daraldı.
2024 yılı, Türkiye ve Türk lojistik sektörü için zorlu bir yıl olmaya devam ediyor. İlk 6 ayın sonuçları pek parlak görünmüyor. Lojistik firmaları, küçük nakliyeciler ve 300 binin üzerindeki bireysel kamyon sahipleri zor durumdalar. Yılın ilk 6 ayında üretim düşüşü otomotivde %4 olurken, tekstil, inşaat gibi lokomotif sektörlerde %30’lara vardı. İhracat taşımalarında da %15’leri geçen daralma söz konusu. Bu gelişmelere bağlı olarak nakliye pazarı %20’lere varan oranda daraldı. Günlük ortalama taşıma 2022 yılına göre %40 azaldı.
Günde ortalama 450 bin kamyonun yük aldığı ülkemizde artık günlük 300 bin civarında FTL taşıma yapılabiliyor. Ayrıca; enflasyon, artan mazot fiyatları, vergi düzenlemeleri ile birlikte bir de pazarın daralmasından kaynaklanan rekabet sorunları yüzünden ortaya çıkan likidite ve karlılık sorunları birçok firma için alarm da veriyor. Çünkü firmaların çoğu nakit akışlarını profesyonel olarak yönetemediğinden maliyet merkezlerine hakim olamıyor, finansal durumunu doğru olarak okuyamıyor.
2024’ün ilk 6 ayında mazot fiyatındaki artış, TÜİK tarafından açıklanan enflasyonun neredeyse iki katına çıktı. Nakliyeciyi ilgilendiren tüm maliyet kalemleri ilk 6 ay içinde en az %30-40 arttı. Lastik fiyatlarındaki artış %50’leri geçti. Kamyon sahipleri, artan maliyetler ve azalan taleple başa çıkmakta zorlanıyor.
Bu yılın ilk 6 ayı lojistik sektörü için zorlu bir dönem oldu
Kamyonların ayda 9 bin km’nin üzerinde taşıma yapması gerektiğinin altını çizen Tırport kurucu ortağı Dr. Akın Arslan, şunları söyledi:“Ayda 9 bin km’nin üzerinde taşıma yapması gereken birçok kamyon sahibi bu hedefi tutturamıyor. Ülkemizde en yoğun kamyon trafiği, İstanbul-Ankara hattında gerçekleşiyor. Günde 70 binin üzerinde kamyon bu güzergahı kullanıyor. Finansman maliyetlerinin yüksekliği ve uzun vadeler, küçük nakliye tedarikçilerini zorluyor. Faktoring maliyetleri %7’nin üzerinde seyrediyor. O da çoğunlukla firmaların kredibilitesi dolu olduğundan fatura/çek finansmanı yapılamıyor. Bu dönemde, bankalar da faktoring firmaları da çek ve fatura işleme konusunda hiç de istekli değiller. Birçok lojistik firması işletme sermayesi için finansmana ulaşmakta güçlük çekiyor. Nakliyecilerin temel problemi, parasını teslimde peşin alabilmek, ancak bu durum çoğunlukla mümkün olmuyor. Peşin ödeme yapabilenler hatlara göre %15’lere varan oranda uygun kamyon bulabiliyor. 2024 yılı ilk 6 ayı, Türk lojistik sektörü için zorlu bir dönem oldu. Üretimdeki düşüş, nakliye pazarındaki daralma, yüksek seyretmeye devam eden reel enflasyon ve artan mazot maliyetleri, sektördeki en büyük engeller arasında yer alıyor. Bu zorluklarla başa çıkmak için sektörde yapısal reformlar ve finansal desteklerin artırılması gerektiği açıkça görülüyor.” dedi.
LOJİPORT |