İkinci el otomobil pazarındaki daralma eylül ayında da devam etti

 

27.10.2022 11:31:55



İkinci el otomobil pazarı Eylül ayında 2021’in aynı dönemine göre yüzde 20 daraldı. MASFED Genel Başkanı Aydın Erkoç: ‘’Yüksek faiz, düşük vade sayısı, enflasyon ve alım gücünün düşmesi ikinci el sektörünü durma noktasına getirdi’’.


Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından, Ocak – Eylül dönemi motorlu kara taşıtları istatistikleri açıklandı. Verilere göre Temmuz ve Ağustos aylarından sonra Eylül ayında da pazardaki daralma devam etti. 2021’in Eylül ayında 596 bin 392 adetle gerçekleşen pazar, yüzde 20 daralmayla bu yılın aynı döneminde 476 bin 502 adet oldu.

Konuya ilişkin açıklamalarda bulunan Motorlu Araç Satıcıları Federasyonu (MASFED) Genel Başkanı Aydın Erkoç, piyasanın durma noktasına geldiğini belirtti. Bu durumun birçok sebebi olduğunu ifade eden Erkoç, şöyle konuştu:

‘’Geçen senenin ilk 9 ayında 3 milyon 958 bin 557 adet olarak gerçekleşen Pazar, bu yılın Ocak – Eylül döneminde yüzde 15’e yakın yukarı yönlü bir değişimle 4 milyon 550 bin 896 adet olarak gerçekleşti. 2021 yılının Eylül ayı sonrası 9 ay boyunca büyüyen pazar, Temmuz ayından itibaren daralmasını sürdürüyor. Bu durumun birçok sebebi var; yüksek faiz, finansmana ulaşmada yaşanan zorluklar, enflasyon ve alım gücünün gün geçtikçe düşmesi pazarın durmasına sebep oldu. Sektörü canlandırmak ve vatandaşların ihtiyaçlarını karşılamasının önünü açmak için kalıcı çözümler şart.’’

10 yaş ve üzeri araçlara talep artıyor

Verilere göre satılan ikinci el otomobillerden yüzde 25’inin 5 yaş ve üzeri, yüzde 60’ının ise 10 yaş ve üzeri araçlardan oluştuğunu söyleyen Erkoç, ‘’ 0 – 4 yaş payının ise yüzde 15,48 olduğunu görüyoruz. Enflasyon, maliyet artışları, döviz kurunun dalgalı seyri ve arz talep dengesizliği sebebiyle fiyatlar sürekli yükselirken, alım gücü düştüğü için vatandaşların eski, 10 yaş ve üzeri araçlara talebi artıyor’’ ifadelerini kullandı.

‘’Araç satışında 6 ay 6 bin kilometre sınırlamasına son verilmeli’’

Ticaret Bakanlığı tarafından çıkarılan 6 ay 6 bin kilometre sınırlamasını hatırlatan Erkoç, ‘’Aracın ilk tescil tarihinden itibaren 6 ay ve 6 bin kilometre geçmedikçe 01.07.2023 tarihinden önce satılamaması kararı fiyatların bir miktar geri gelmesini sağladı. Ancak fahiş fiyat artışının önüne geçmek, fiyatları düşürmek amacıyla yapılan bu düzenleme artık amacına ulaştı diyebiliriz. Şu an piyasada araç sıkıntısı yok, vatandaş araç bulmakta zorluk yaşamıyor. Sektör olarak ortak görüşümüz Temmuz ayından önce bu geçici maddenin kaldırılması yönünde…’’ diye konuştu.

ÖTV indirimi beklentisi devam ediyor

ÖTV indirimi beklentisinin de hala sürdüğünü belirten Erkoç, ‘’ÖTV indirimi belirsizliğinin artık çözülmesi, bu konunun açıklığa kavuşturulması gerekiyor. Beklenti içerisine giren vatandaş satın alma kararını erteleyerek beklemede kalmayı tercih ediyor. Sektör de, tüketici de bu konuda bir açıklama bekliyor’’ dedi.

Erkoç, sektör olarak ilerleyen süreçte de daralmanın devam edeceğini öngördüklerini belirterek, ‘’Sektörün canlanması için banka kredilerine ulaşmada yaşanan zorlukların çözülmesi, faiz oranlarının düşmesi, vade sayılarının arttırılması ve ÖTV indirimi konusunda bir açıklama yapılması gerekiyor. Yaşanan tüketici mağduriyetlerinin yanı sıra motorlu araç satıcıları da bu belirsiz durumdan ciddi şekilde etkilendi. Türkiye’de 70 bin kayıtlı işletme var. Bu işletmelerde çalışanları ve ailelerini de göz önünde bulundurulduğunda binlerce kişi mağdur olmuş durumda. Sektördeki bu durgunluk devam ederse ticaretini gerçekleştiremeyen birçok işletme zor durumda kalırken yanlarında çalışan personeller de işsiz kalma tehdidi ile karşı karşıya kalacaktır ’’ diye konuştu.

LOJİPORT