Tahıl, petrol ve emtia gemileri geçemeyecek: Dünyaya kıtlık gelebilir

 

24.01.2023 20:52:33



Küresel ekonomi çökebilir. Patlamak üzere olan Marapi Yanardağı, Malakka Boğazı ndan birkaç kilometre uzaklıkta bulunuyor. Malakka Boğazı ndan yılda küresel ticaretin yaklaşık yüzde 50 sini oluşturan tahıl, petrol ve emtia gemileri geçiyor.

Cambridge Üniversitesi ndeki araştırmacılardan gelen uyarıya göre, Marapi Yanardağı’nın patlamasıyla meydana gelen sıcaklıktaki dramatik düşüş küresel gıda kıtlığına, enflasyona ve iklim anormalliklerine yol açacak. Tüm bu felaketler ise dünyaya tahminen 2,51 trilyon dolara mal olacak.

İngiliz Daily Mail gazetesinde yer alan habere göre Marapi Yanardağı’ndaki son büyük patlama, en az 3 bin kişinin ölümüne neden olan ve 6.1 büyüklüğündeki feci bir depremi tetikleyen 29 Mayıs 2006 da gerçekleşti.

Havacılık faaliyetleri durabilir

Cambridge Üniversitesi nden bilim insanları, Marapi Yanardağı’nda gerçekleşek büyük bir patlamaya ait olası kıyamet günü senaryolarını ayrıntılandıran bir rapor yayınladı. Buna göre yanardağından çıkan kül bulutu, önce kilometrelerce uzağa Endonezya, Malezya ve Singapur daki çeşitli havaalanlarına taşınarak tüm havacılık faaliyetlerini durduracak. Bu durum ise milyarlarca dolar kaybedecek olan tüm ülkelerde turizmi durduracak.

Cambridge Üniversitesi nin Varoluşsal Risk Araştırmaları Merkezi nde uzman Lara Mani, Volkanik Patlama Endeksi’ne (VEI) göre Marapi Yanardağı’ndaki riskin 4 ile 6 arasında değerlendirildiğini ve bunun Malakka Boğazı’ndaki ticareti durdurmak için yeterli olduğunu söyledi. (Endeksin en yüksek çıktığı seviye 8 ile ölçülüyor.)

Dünya çapında kıtlığa neden olabilir

Araştırmacılar, "Küresel ortalama sıcaklıklar üç yıla kadar 1 derece düşerek ciddi iklim anormalliklerine yol açarak büyük küresel gıda kıtlıklarına yol açacak. Öngörülemeyen yağış modelleri ve alışılmadık derecede düşük yaz sıcaklıkları, dünya çapında büyük mahsul kıtlıklarına neden olarak, ikinci yılın yaz aylarında artan gıda fiyatlarına ve yüksek küresel enflasyona yol açacak.

Teknolojik gelişmelerin krizi yakalaması ve küresel gıda arzı ile talebini yeniden dengelemeye yardımcı olması, patlamadan sonraki üçüncü yılın başına kadar mümkün değil." ifadelerini kullandı.

LOJİPORT