“Gemiler 10 gün bekliyor, 3 günde operasyon yapabiliyorlar”

 

20.07.2023 20:35:05



İskenderun Limanı’nın deprem etkisiyle maksimum kapasitede çalışamaması ve yüklerin Mersin’e kaymasıyla Mersin Limanı adeta, yük trafiğine boğuldu. Bir açıklama yapan MDTO, Mersin Limanı’ndaki bekleme sürelerine çözüm istiyor

Mersin Deniz Ticaret Odası (MDTO) tarafından yapılan yazılı açıklamada, Mersin denizcilik camiasının gündemindeki en öncelikli problemin, Mersin Limanı’nda meydana gelen sıkışıklık ve gemi beklemeleri olduğu vurgulandı. Bu problemin, geçtiğimiz kasım ayında başladığı ve 6 Şubat depremlerinin sonrasında İskenderun Limanı’nın yük trafiğine kapanması ve yüklerin Mersin’e kaymasıyla daha da arttığı kaydedildi.

"Bekleme süresi 5-10 günü, operasyon süreleri ise 2-3 günü bulmaktadır"

İskenderun Limanı’nın kademeli olarak faaliyete başlamasına karşın Mersin Limanı’ndaki sıkışıklık probleminin halen devam ettiği belirtilen açıklamada, "Gemilerin demirde bekleme ve operasyon süreleri makul süreleri aşmıştır. Mersin Limanı’na yanaşmayı bekleyen yaklaşık 20-30 gemi bulunmakta, düzenli sefer yapan konteyner gemilerinin dahi demirde bekleme süreleri 5-10 günü, operasyon süreleri ise 2-3 günü bulmaktadır. Başta konteyner gemileri olmak üzere yük gemilerinin yanaşmak için bu kadar uzun süre beklemeleri, uluslararası teamüllere göre kabul edilemez bir vaziyettir" denildi.

Yaşanan sıkıntılara ilişkin görüş alışverişinde bulunmak üzere Mersin Deniz Ticaret Odası tarafından önce gemi acentesi ve konteyner hat temsilcisi mensupları ile daha sonra hem üyeler hem de Mersin Liman İşletmeciliği (MIP) yetkililerinin birlikte katılımı ile bir dizi toplantı yapıldığı, problemler ve çözüm önerilerinin değerlendirildiği kaydedilen açıklamada, "Bugün gelinen noktada MIP Yönetimi tarafından alınan, ’yanaşma penceresi’ uygulamasının önce kaldırılması sonra tekrar başlatılması, ’kontrollü kapı girişi’ gibi tedbirlere karşın limandaki problemler halen devam etmektedir. Tüm liman kullanıcıları bu problemden olumsuz etkilenmektedir. Liman sahasındaki yoğunluk, gemi yükleme boşaltma işlemlerini yavaşlatmakta, liman giriş çıkışlarında uzun araç kuyrukları oluşmakta, konteyner içi yükleme boşaltma istekleri 15 güne kadar uzayan sürelerde ancak yapılabilmektedir. Yaşanan problemler, termin sürelerini ve maliyetleri artırmaktadır. Daha da önemlisi bu koşullar altında işlerini sürdürmeye çalışan liman kullanıcılarına sıkça ilave masraflar çıkarılmaktadır. Nitekim son olarak, yanaşma penceresi uygulamasına girecek olan konteyner gemilerinden, konteyner başına 30 dolar gibi fahiş bir ek ücret alınacağı MIP tarafından duyurulmuştur. Sonuçta ihracatçılarımız artan maliyetlerin altında ezilmekte, iş yapamaz vaziyete gelmekte ve her geçen gün rekabet kuvvetlerini kaybetmektedirler. İthalatçılarımız ise maliyet artışlarını tüketiciye yansımakta, böylece ülkemizdeki enflasyon körüklenmektedir" ifadelerine yer verildi.

Can yakıcı hale gelen bu olumsuzluklara liman işletmesinin verimsiz çalışması ve planlama eksikliğinin yanı sıra, liman sahasındaki konteyner ve trafik yoğunluğu, başta operatörler olmak üzere personel ve ekipman eksikliği ile sahadaki araç gereç ve ekipmanların düşük verimle çalışmasının yol açtığı ileri sürülen açıklamada, "Mersin Liman İşletmesi, aldığı ya da almadığı her tedbirin, Mersin ve hinterlandında yer verilen şehirlerin ekonomisini ayakta tutan ihracat, ithalat ve lojistik şirketlerinin faaliyetlerini doğrudan etkilediğini göz ardı etmemeli, çözüm odaklı olmalıdır" görüşlerine yer verildi.

LOJİPORT