Türk sahipli gemilerin tutuklanma oranı yüzde 41 arttı

 

31.08.2023 17:38:12



Türk sahipli gemilerin tutuklanma oranı yüzde 41 arttı
Türk sahipli gemilerin küresel limanlarda tutulma oranı 2022’de bir önceki yıla oranla yüzde 41 arttı. Bu dönemde 174 gemi, denetimleri geçemediği için toplamda 1.139 gün limanlarda bekletildi. En önemli tutulma nedeni olarak yaşlı gemiler gösteriliyor.

Türk Armatörler Birliği (TAB), Türk Sahipli Gemiler Küresel Liman Devleti Denetimleri (PSC) 2023 raporunu yayımladı. Buna göre, son iki yılda büyüme trendine giren Türk sahipli gemi filosunda, limanlarda tutulma oranı 2022’de bir önceki yıla oranla yüzde 41 arttı.

TAB’ın son üç yıldır düzenli olarak yayımladığı çalışma kapsamında, Türk sahipli olan 1.460 geminin 2022 yılında küresel olarak 79 değişik ülkede girdiği 3.870 PSC denetimi analiz edildi. 2021 yılına göre Türk sahipli filonun denetim sayısı yüzde 13,6, tutulum sayısı da yüzde 41 oranında arttı. Türk sahipli filonun 2022 yılı içerisinde icra edilen 3.870 PSC denetiminden 1.345 adedinde eksiklik bulunmazken, geriye kalan 2.476 denetimde ise toplam 12.704 eksiklik tespit edildi. Eksiklik tespit edilen denetimlerin toplam denetim sayısına oranı yüzde 64 oldu. 2022 de PSC denetimine giren 3.870 gemiden 107 firmaya ait 154 (174 kez) gemi 31 farklı ülkede tutuldu. Bu tutulmaların toplam süresi 1.139 gün oldu. Raporda gemilerin tutulmasının 1.139 günlük bir ticari kayıp yarattığına vurgu yapıldı.

Konuyla ilgili değerlendirme yapan TAB Başkanı Cihan Ergenç, “Sadece bu rakamlara baktığımızda dahi genel kargo gemilerinin tonaj itibarıyla Akdeniz çanağı içinde yaptıkları taşımacılığın önemi buradan açıkça anlaşılıyor. Bu gemilerin denetim sayıları ve tutulma yüzdelerini dikkate aldığımızda bu konuda özel bir çalışma yapmamız gerektiği ortaya çıkıyor. Her ne kadar bu sonuca üç yıldır ulaşıyor olsak da bu yıl bu konunun çalışmasını başlatmayı umut ediyoruz” açıklamasını yaptı.

"Filonun acilen yenilenmeye ihtiyacı var"

Aynı zamanda Türk Loydu eski başkanı olan denizcilik sektörü uzmanı Cem Melikoğlu, EKONOMİ gazetesine yaptığı açıklamada, tutulmalardaki artışın birkaç farklı nedeni olduğuna işaret ederek, şunları söyledi: “Türk sahipli filomuz yaşlandı. Küresel denizcilik örgütü IMO nun emisyonu azaltmaya yönelik yeni regülasyonlarıyla uyum sağlamak bazıları için çok yüksek maliyet gerektiriyor. Bu yüzden eski gemilerle ancak zorunlu bakımlarla idare etmeye çalışıyorlar. Ayrıca Rusya ve Ukrayna ile yürüttüğümüz hassas dengeler böyle sorunlar yaratabiliyor. Ancak tutulma artış oranımızın dünya geneliyle uyumlu olduğu söylenebilir. Sonuç olarak Türk sahipli filonun yakın gelecekte ciddi şekilde yenilenmesi gerekecek. Türk armatörlerin bunu planlı bir devlet desteği olmadan yapmakta çok zorlanacaklarını düşünüyorum."
LOJIPORT