Akdenizdeki kruvaziyerler rotayı Türkiyeye çevirdi
11.10.2023 08:08:44 |
Akdenizdeki kruvaziyerler rotayı Türkiyeye çevirdi
Ortadoğudaki sıcak gelişmeler nedeniyle yolcu gemileri rotalarını yeniden oluşturmaya başladı.
İsrailden, uzaklaşmaya çalışan kruvaziyer gemilerin bir kısmı rotayı Türkiyeye yöneltti.
Hamas güçleri ile İsrail arasındaki savaş hali nedeniyle Doğu Akdenizde seyir yapan gemilerde güvenlik en üst
düzey olan seviye 3e çıkarılırken, dev yolcu gemileri de rotalarını yeniden oluşturuyor. Kruvaziyer operatörleri
gemileri İsrailden, özellikle de Aşdod limanından uzaklaştırmaya başladı. Bu gemilerin önemli bir kısmı İsrail
limanları yerine rotayı Türkiyeye çevirirken, bazıları ise Mısır ve Kıbrısa yöneldi.
Uzun vadede dezavantaj yaratabilir
İMEAK Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Öztürk, konuyla ilgili EKONOMİye
açıklamalarda bulundu. İsrailin Hayfa ve Aşdod limanlarına uğraklarını iptal eden kruvaziyer hatlarının bazılarının
Bodrum sonrasında Marmaris ve Alanya uğraklar oluşturduğunu söyledi. Öte yandan Öztürk, kısa vadede Türkiyenin
lehine görünen bu rota değişiminin uzun dönemde dezavantaj yaratabileceğine dikkat çekerek, Bölgedeki gerilim devam ettiği
sürece gelecek sezon Doğu Akdeniz uğrakları azalacaktır dedi.
Edinilen bilgiye göre, Celebrity Cruisesun 130.800 GTlik yolcu gemisi Celebrity Apex, savaşın patladığı sırada
İsrailin Aşdod Limanına uğramak üzereydi. Ancak gemi güvenlik endişeleri nedeniyle dev gemi yön değiştirerek pazar
günü Kıbrısın Limasol kentine yanaştı. Celebrity Apex yolculuğuna devam ettiğinde doğrudan Mısıra gidecek. Benzer
şekilde, Holland America Lineın 99.900 GTlik yolcu gemisi Nieuw Statendamın da geçen pazartesi günü Aşdoda planlanan
seferinden vazgeçerek Türkiyenin Alanya limanına doğru yola çıktı.
Kruvaziyer sektörüne göre, güvenlik endişelerinin önümüzdeki birkaç gün içinde İsraile
uğraması planlanan diğer birçok yolcu gemisinin rota değişikliğine yol açması bekleniyor. Bunlar arasında Royal Caribbean,
Norveç Cruise Lines, TUI Cruises ve MSC Cruises gibi büyük kruvaziyer operatörleri tarafından işletilen gemiler yer alıyor.
Bazı kruvaziyer hatları hala İsrailin kuzeyindeki popüler bir liman kenti olan ve bu nedenle Güneydeki acil tehlikeden uzak tutulan Hayfaya uğruyor.
Bazı kruvaziyer şirketleri İsrail limanlarına gelecek seferler hakkında kamuoyuna açıklamalarda bulundu. TUI Cruises,
web sitesinde yayınlanan bir açıklamada, gelişmeleri izlediğini ve sahadaki durumun istikrara kavuşmaması halinde, 98.900 GT
lik yolcu gemisi Mein Schiff 5i için Ashdod ve Hayfadaki seferlerini iptal etmek zorunda kalabileceğini söyledi. Seferlerin bu
hafta sonuna doğru yapılması planlanıyordu. Travel Weeklynin haberine göre Celestyal, ihtiyati tedbir olarak Kasım ayı sonuna kadar
tüm İsrail liman seferlerini iptal etti.
Diğer yandan, NorthStandard P&I Club temsilcileri, bölge limanlarına yönelik son durumu şöyle aktardı: Aşdod Limanı
acil durum modunda çalışıyor. İsrailin Hayfa Limanı faaliyetlerine devam ediyor. Çoğunlukla tankerlerin kullandığı Aşkelon
Limanı çalışmıyor. Ağırlıklı olarak dökme yüklerin uğrak yeri olan Hadera Limanı çalışıyor. İsrail Donanması, Aşdod ve Aşkelon
limanlarının çevresindeki ve yakınındaki tüm bölgelerdeki tüm deniz trafiğini kontrol ediyor."
GEMİLERDE GÜVENLİK 3. SEVİYEYE ÇIKARILDI
Ticari taşımaların yüzde 90ından fazlasının denizyoluyla gerçekleştiği Doğu Akdenizde güvenlik endişeleri artarken, birçok
ülke bölgede seyir yapan gemilerde güvenliği maksimuma çıkarmak için harekete geçti. Türkiyenin Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı
da İsrail-Filistin gerginliğine ilişkin, İsrail limanlarına uğrayacak ve bu limanların açıklarında seyir yapacak Türk bayraklı
gemilerin güvenlik seviyesinin 3e çıkartıldığını açıkladı. Sürecin takip edildiği bilgisi de verildi. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının
yaptığı açıklamada şu ifadelere yer verildi: “İsrail ve Filistinde son zamanlarda yaşanan iç karışıklıklar ve güncel gelişmeler
dikkate alınarak, Uluslararası Gemi ve Liman Tesisi Güvenlik Kodu Uygulama Yönetmeliği gereği Türk bayraklı gemilerimizin olası
güvenlik tehditlerine karşı hazırlıklı olabilmesi, limanda bulundukları süre zarfında gerekli tedbirleri alabilmeleri, bu
gemilerimizin erken safhada uyarılabilmesi maksadıyla İsrail ve Filistin limanları ve bu limanların açıklarında seyir yapacak
Türk bayraklı gemilerin ISPS Kod Güvenlik Seviyesinin 09 Ekim 2023 tarihi itibariyle 3 (Üç)e çıkartılmış olduğu bildirilmektedir.”
Güvenlik seviyeleri üçe ayrılıyor: Güvenlik seviyesi 1; gemiler ve liman tesislerinin normal faaliyetlerini yürüttüğü güvenlik
seviyesi olurken, güvenlik seviyesi 2; artan bir güvenlik olayı riski olduğu sürece, uygulanan seviyeyi kapsıyor. Güvenlik seviyesi 3;
olağanüstü, olası veya yakında olacak bir güvenlik olayı riskinin olduğu zaman süresince uygulanan seviyeyi oluşturuyor.
“İSRAİLİN TRANSİT YÜKLERİ, LİMANLARIMIZDA SIKINTI YARATABİLİR”
Türkiye Liman İşletmecileri Derneği (TÜRKLİM) Başkanı Aydın Erdemir, önceki gün EKONOMİye yaptığı açıklamada bölgedeki savaş ortamı
nedeniyle Asya-Avrupa hattındaki aktarma limanlarından biri olan Hayfanın yüklerinin bir kısmının Türkiye limanlarına kayabileceğini belirtmişti.
Erdemir, dün bir başka konuya dikkat çekerek, İsraile Türkiye üzerinden giden transit yüklerin ise limanlarda sıkıntı yaratabileceğine işaret etti.
Erdemir, Türkiyeye gelen gemilerden İsraile gidecek konteyner varsa gidemeyeceği için limanlarda mallar kalır ve sahalarda ciddi sıkışıklık yaratır.
Yani İsraile Asya dan gelen konteyner gemileri İsrail de tahliye edemez bir kısmı Türkiye de tahliye edilmesini isterse bu demek ki konteynerler
limanlarda uzun süreler kalır. Buradan İsraile karayoluyla gidemeyeceğine göre, bir yığılma yaşanabilir. Bu nedenle bu işin götürüsü getirisinden
fazla olabilir” açıklamasını yaptı.
Aysel YÜCEL – EKONOMİ.COM
LOJİPORT